دنیای اینترنت

پیوندها
  • ۰
  • ۰

ریسپانسیو با css,ریسپانسیو بودن سایت یعنی چه,ریسپانسیو چیست

با پیشرفت کسب و کارهای آنلاین و تمایل افراد به خرید اینترنتی، امروزه رقابت شدیدی میان وب سایت های مختلف وجود دارد. هر بازاریاب دیجیتال تلاش می کند با به کار گرفتن استراتژی های جدید سئو و تولید محتوای مفید، مشتریان بیشتری را جذب کند. در این بین الگوریتم های موتور جستجو نیز روز به روز تغییر کرده و امکانات متعددی را در اختیار مدیران سایت ها قرار می دهد. با کمک این امکانات و ابزارها می توان به نیازهای مخاطبان پاسخ داد و رتبه سایت خود را بهبود بخشید. از جمله مهمترین اقداماتی که برای افزایش بازدید و فروش یک وب سایت موثر خواهد بود، طراحی ریسپانسیو سایت است.

اگر شما هم پیگیر مطالب و اخبار آموزش سئو باشید، احتمالا این نام را زیاد شنیده اید، اما در ادامه این مطلب قصد داریم به طور مفصل راجع به مزیت های طراحی ریسپانسیو سایت برای سئو صحبت کنیم و این مفهوم را بیشتر بشناسیم.

منظور از طراحی ریسپانسیو موبایل چیست؟

مسئله مهمی که برخی از بازاریابان به آن توجه کافی ندارند، این است که مخاطبان یک وب سایت از دستگاه های متعددی برای ورود به سایت استفاده می کنند؛ بنابراین طراحی سایت باید به نحوی باشد که نسبت به سایز مرورگر کاربران تغییر کند.

به عنوان مثال کاربری که با تلفن همراه اقدام به جستجوی یک محصول می کند، نیاز دارد که مطالب را با فونت مناسب مشاهده کند تا مجبور نباشد روی آیتم های مختلف سایت زوم کند تا آن ها را ببیند.

اهمیت این موضوع غیر قابل انکاراست چرا که تاثیر زیادی بر تجربه کاربری سایت شما خواهد گذاشت و جز عناصر نقش آفرین در رتبه گیری سایت محسوب می شود.

زمانی که کاربر وارد سایت شما می شود و نحوه چینش سایت برای دستگاه مورد استفاده او سازگار نیست، بلافاصله از سایت خارج می شود. این مسئله قطعا آثار منفی برای فروشگاه آنلاین به بار می آورد. از همین رو مدیر یک آنلاین شاپ باید برای افزایش ترافیک سایت خود، در جهت طراحی ریسپانسیو سایت اقدام کند.

چرا شما به یک سایت ریسپانسیو شده نیاز دارید؟

با توضیحات بالا احتمالا متوجه شده اید که ریسپانسیو بودن سایت یعنی چه و چه کاربردی برای سایت دارد اما سوال بعدی این است که چرا به یک سایت ریسپانسیو شده نیاز داریم؟ علت آن کاملا واضح است؛ درواقع ریسپانسیو بودن یا طراحی واکنشگرا باعث می شود دامنه مخاطبان شما افزوده شود و کاربران احساس رضایت بیشتری نسبت به سایت شما داشته باشند. در نتیجه ترافیک سایت بالا رفته و موتور جستجو آن را جزو نتایج مفید برای کاربران قلمداد می کند.

اگرچه طراحی ریسپانسیو به طور رسمی به عنوان یکی از عوامل رتبه گیری سایت ها معرفی نشده است، اما گوگل به طرق مختلفی اهمیت آن را نشان می دهد.

الگوی پیشنهادی گوگل برای طراحی سایت، یک طراحی ریسپانسیو موبایل است که قابلیت انعطاف پذیری در نمایش سایت از طریق نمایشگرهای مختلف را داشته باشد. بنابراین به نظر می رسد موتور جستجوی گوگل، ریسپانسیو سایت را عامل مهمی برای رتبه گیری سایت ها و اجتناب از تله های گوگل تلقی می کند.

علاوه بر این ها طراحی ریسپانسیو سایت می تواند منجر به افزایش سرعت سایت شود. همانطور که می دانید یکی از استراتژی های سئو برای جذب مخاطبان بیشتر این است که سرعت بارگذاری صفحات وب را افزایش دهید تا کاربر زمان زیادی را برای لود شدن تصاویر و محتوای سایت انتظار نکشد.

ساده ترین راه برای افزایش سرعت سایت، بهره گیری از قابلیت ریسپانسیو سایت است که باعث می شود صفحات وب سایت شما حجم کمتری داشته باشد و در نتیجه سریع تر بارگذاری شود.

یک سایت واکنشگرا به راحتی در هر دستگاهی نمایش داده می شود و به سرعت با ابعاد مانیتور آن ها سازگار می شود. از همین رو بسیاری از مدیران سایت ها در تلاش هستند تا از این ویژگی کاربردی و مفید استفاده کنند.

ریسپانسیو با css,ریسپانسیو بودن سایت یعنی چه,ریسپانسیو چیست

مزیت های طراحی ریسپانسیو سایت برای سئو

تا اینجای کار به پاسخ سوال “ریسپانسیو بودن سایت یعنی چه” رسیدید. علیرغم مزیت های فراوانی که ریسپانسیو موبایل به همراه دارد، افراد بسیاری از اجرای آن طفره می روند و طراحی ریسپانسیو سایت برای آن ها یک چالش بزرگ محسوب می شود.

با اینحال اگر به خوبی درک کنیم که ریسپانسیو سایت چیست و چه کاربردهای اساسی دارد،‌ قطعا نسبت به استفاده از آن مشتاق تر خواهیم شد.

همانطور که گفته شد طراحی ریسپانسیو سایت به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه گیری سایت به شمار می رود، پس اگر می خواهید بازدید وب سایت خود را افزایش داده و مشتریان بیشتری را به خرید از فروشگاه اینترنتی خود دعوت کنید، پیشنهاد می کنیم از ریسپانسیو سایت غافل نشوید.

در ادامه برخی از مهم ترین مزیت های طراحی ریسپانسیو سایت را بررسی می کنیم تا علت کارایی و محبوبیت این مفهوم سئو سایت را دریابیم:

1. موبایل، اولویت اول گوگل است

افرادی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ و سئو فعالیت می کنند به خوبی می دانند که الگوریتم های گوگل هر ساله تغییر می کند و هر بار بر موارد خاصی برای رتبه گیری سایت ها تاکید دارد. طبق آخرین اطلاعات به دست آمده، گوگل درسال های اخیر تلفن همراه را در اولویت قرار داده و سایت هایی که توانایی سازگاری با صفحه نمایش موبایل را دارند، در رتبه بندی بالاتری جای می دهد.

با افزایش کاربرد موبایل در زندگی افراد و تمایل آن ها به جستجو در اینترنت به کمک تلفن همراه،‌ موتور جستجوی گوگل سازگاری با موبایل را جزو عناصر اصلی رتبه بندی سایت ها در نظر گرفت. به این ترتیب ایجاد محتوای کاربرپسند و طراحی ریسپانسیو سایت اهمیت بیشتری در سئو پیدا کرد و امروزه بسیاری از وب سایت های بزرگ از این رویه پیروی می کنند.

2. طراحی ریسپانسیو سایت، تجربه کاربری را بهبود می بخشد

مدت زمانی که کاربران در سایت شما می مانند، نشانه مهمی برای گوگل است تا برای رتبه دهی به سایت شما اقدام کند. با کمک طراحی ریسپانسیو در html می توانید وب سایت خود را برای کاربران جذاب تر سازید و آن ها را از ترک صفحه منصرف کنید.

هرچقدر سرعت بارگذاری صفحه بیشتر و دسترسی به مطالب سایت برای مشتری آسان تر باشد، احتمال باقی ماندن او در صفحه سایت شما بیشتر خواهد شد. این شیوه حتی می تواند سبب شود کاربران به مشتری دائمی یا مشتری پولی شما تبدیل شوند؛ به همین خاطر است که صاحبان کسب و کارهای آنلاین باید توجه ویژه ای به جلب رضایت کاربران سایت خود داشته باشند و با به کارگیری ترفندهای سئو و ریسپانسیو موبایل، تعداد مخاطبان سایت خود را افزایش دهند.

3. ریسپانسیو سایت در رضایت مشتریان موثر است

موتور جستجوی گوگل همواره تلاش می کند تا مفیدترین محتوا را به عنوان نتایج جستجو به کاربر نمایش دهد. درواقع هدف اصلی گوگل ارائه دادن محتواهای مورد علاقه کاربران به آن ها است تا از این طریق رضایت آن ها را جلب کند. مدیران وب سایت ها و فروشگاه های آنلاین می توانند با طراحی ریسپانسیو در html، یک تجربه متمرکز بر کاربر ایجاد کرده و رتبه سایت خود را در گوگل بالا ببرند.

طراحی ریسپانسیو سایت برای ایجاد تجربه مثبت در مشتریان امری ضروری به شمار می آید و یک وب سایت واکنشگرا به راحتی می تواند کاربران را تبدیل به مشتریان دائمی شما کند.

4. ریسپانسیو سایت سرعت صفحه را بالا می برد.

از جمله مفاهیم پایه ای که بازاریابان دیجیتال در دوره آموزش سئو مطالعه می کنند، این است که سرعت بارگذاری صفحه نقش بسزایی در رتبه گیری سایت دارد و موجب افزایش ترافیک سایت می شود. بنابراین صاحبان وب سایت ها می توانند با افزایش سرعت صفحات وب سایت خود تجربه کاربری بهتری را ارائه داده و مشتریان را راضی نگه دارند.

بارگذاری سریع و بدون وقفه سایت از جمله عناصر مثبت از دیدگاه موتور جستجوی گوگل شناخته می شود و رتبه سایت را بهبود می بخشد. فروشگاه هایی که از ریسپانسیو با css و html برخوردار هستند، به دلیل سبک بودن سایت سرعت بارگذاری بیشتری در نمایشگر دسکتاپ یا دستگاه موبایل دارند.

 

5. کاهش نرخ پرش از طریق طراحی ریسپانسیو سایت

در فرآیند سئو یا بهینه سازی سایت یکی از مشکلاتی که باید برای برطرف کردن آن وقت بگذارید نرخ پرش سایت است. زمانی که کاربر وارد سایت شما شده و به دلایل مختلفی مثل سرعت بارگذاری پایین یا عدم سازگاری سایت با تلفن همراه، فورا از سایت خارج می شود، نرخ پرش وب سایت شما بالا می رود. این اتفاق نتیجه منفی بر رتبه گیری شما خواهد داشت چرا که گوگل متوجه می شود وب سایت شما از نظر کاربران به عنوان یک نتیجه مفید شناسایی نشده است.

گاهی اوقات علیرغم محتوای عالی صفحات، نرخ پرش همچنان کاهش پیدا نمی کند؛ احتمال دارد علت این مسئله دشواری کاربر برای حرکت در بخش های مختلف سایت باشد. بنابراین پیشنهاد می کنیم با طراحی ریساپنسیو سایت، زمینه دسترسی آسان کاربران به مطالب سایت خود را فراهم کنید تا در نتیجه جلب رضایت آن ها نرخ پرش صفحات کاهش بیابد.

در نتیجه اگر شما بدانید طراحی ریسپانسیو چیست به سادگی می توانید کاربران را در سایت خود نگه داشته و در راستای تبدیل شدن آن ها به مشتریان واقعی، گام بردارید.

6. اقدام برای شناسایی و رفع محتوای تکراری با ریسپانسیو سایت

وجود محتوای تکراری در صفحات وب مشکلی است که در هنگام ایجاد دو نسخه متفاوت از سایت پدید می آید. درواقع زمانی که تلاش می کنید یک نسخه دسکتاپ و یک نسخه ویژه موبایل را طراحی کنید، احتمال اینکه برخی از مطالب تکرار شوند زیاد است.

اگرچه URL این دو متن با هم تفاوت دارد اما یکسان بودن مطالب می تواند گوگل را برای رتبه بندی سایت شما دچار سردرگمی کند. بنابراین استفاده از ریسپانسیو در html کارآمدتر به نظر می رسد و می تواند به شما در کشف مطالب تکراری کمک کند تا هرچه سریع تر آن ها را برطرف کنید. بهترین شیوه طراحی سایت واکنشگرا، ایجاد یک نسخه واحد و پاسخگو برای موبایل از سایت است که از تکرار URLها جلوگیری می کند.

کسانی که می دانند طراحی ریسپانسیو چیست به راحتی با خطای محتوای تکراری مقابله می کنند.

7. ریسپانسیو سایت احتمال اشتراک گذاری را افزایش می دهد

هنگامی که مخاطب محتوای سایت شما را دوست داشته باشد، آن صفحه را با دیگران به اشتراک خواهد گذاشت؛ بنابراین لازم است که در طراحی سایت خود گزینه هایی برای اشتراک گذاری را پیشبینی کرده باشید. اگرچه اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی به طور مستقیم روی رتبه گیری سایت تاثیری ندارد، اما با افزایش بازدید می تواند منجر به جذب مشتریان جدید شود.

ترافیک بیشتر به معنای گسترش یافتن دامنه مخاطبان شما و در نتیجه معرفی کسب و کارتان خواهد بود. برای اینکه وب سایت شما پس از به اشتراک گذاشتن برای همه افراد با هر دستگاه الکترونیکی قابل مشاهده باشد باید طراحی ریسپانسیو سایت را در برنامه خود قرار دهید.

 

  • ۰۲/۰۶/۲۰
  • علی ابراهیمی